ریزش مو چیست؟

ریزش مو چیست؟ 

اکثر مردم روزانه بین 70 تا 150 تار موی سرشان را از دست می دهند، که عمدتا‎‏ً در حین شستشو، شانه زدن و یا بستن موی سر است.

معمولاً کم شدن موی سر هنگامی است که ریزش مو بیشتر از رویش مو باشد. کم مو شدن وقتی قابل توجه است که حدود 40% از چگالی موی سر از دست رود.

علل عمده ریزش مو:

  • موروثی: علت اکثر طاس شدگی ها  استعداد ژنتیکی است. به عبارت دیگر، ریزش مو بخشی از آرایش ژنتیکی فرد است. این صفت ژنتیکی فردی صفت طاسی مردانگی است و معمولترین علت کاهش مو، طاسی ژنتیکی یا کم مو شدن ژنتیکی نام دارد.
  • بیماری، شرایط خاص فیزیکی یا معالجه بعضی از بیماریها: این مورد شامل تب بالا، بیماری تیروئید، زایمان، پروتئین ناکافی در غذا، کمبود آهن، معالجات سرطانی، استفاده از داروهای خاص و علل دیگر.

ریزش مو از دو طریق است:

  • ریزش موی تدریجی: نواحی مشخصی از مو ریزش می کند در حالی که باقی پوست سر یک پوشش کافی از مو را حفظ می کند.
  • ریزش موی کلی: کاهش یکنواخت مو در تمام سر بدون اینکه رشد معمول مو دیده شود.

دسته بندی های متفاوتی از طاسی وجود دارد که عبارت اند از:

  • طاسی آراتا: بیماری است که نواحی مشخصی به شکل تکه ای طاس می شود. معمولاً اگر درمان نشود 6 تا 12 ماه پس از بیماری بطور کامل طاس می شود.
  • طاسی توتالیس: یک وضعیت غیر عادی که کل موی سر ریزش می کند. علت این بیماری ناشناخته است
  • طاسی یونیورسالیس: ریزش کلی مو در همه بخشهای بدن است.
  • آندروژنتیک طاسی: طاسی است که به علت ژنتیکی است. این عامل می تواند تأثیرگذار بر مرد و زن باشد، اگرچه زنان استعداد به ارث بردن کامل طاسی را ندارند. این وضعیت می تواند در سنین نوجوانی، 20 یا 30 سالگی باشد.
جالب است بدانید!

در داستان سامسون و دلیله دیده می شود که در گذشته در تصور عوام، زور و نیرومندی با موی بلند ارتباط مستقیم داشته است. اینکه سرچشمه نیروی سامسون به علت موهایش بوده است. در ادامه دلیله برای تنبیه سامسون  سر او را تراشیده بود.

امروزه، این تصور غلط در بسیاری از جوانان غربی وجود دارد در حالی که مردان زیادی احساس راحتی با طاسی سر می کنند و حتی نامداران و پهلوانان زیادی با سرهای طاس ورزش می کنند بنابراین چنین نمونه هایی دلیلی بر نفی این افسانه است که سر پر مو برای جوانان یا مردان افتخار محسوب می شد.

ساختمان مو

هر مو همراه یک غده ترشحی مویی رشد می کند، که یک مجرای بسیار کوچکی از سلولها است که به سطح پوست منتهی می شود.هر تار مو یک ریشه و یک بدنه همراه این غده دارد.

اگر شما ناگهان موی خود را بکشید و آن را بالا نگهدارید تا انتهای روشن تر مو که همان ریشه مو است، آشکار می شود. ریشه مو پیازی متورم شده سفید رنگ در انتهای عمقی تار مو است. ریشه بین 2 تا 4 میلیمتر  زیر سطح پوست است. هدفش تولید موی حقیقی که همان بدنه موست، می باشد. بدنه مو دارای هیچ بافت زنده ای نیست. بدنه مو شامل مواد پروتئینی پیچ دار در یک نظم طناب مانند و خیلی نازک است. این بخشی از ساختمانی است که ما از اصطلاح معمول مو تصور می کنیم.

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد